Ομιλίες και Εργασίες Συνεδρίου

Αυτισμός

Αναστασία Κατσούγκρη & Ιωάννης Δημάκος
Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & Κοινωνικής Εργασίας

Η θυματοποίηση σε άτομα με ΔΑΦ

Η εισήγηση εξετάζει το φαινόμενο της θυματοποίησης παιδιών και εφήβων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, αναδεικνύοντας τους παράγοντες ευαλωτότητας που σχετίζονται με τις κοινωνικές και επικοινωνιακές τους δυσκολίες. Τονίζεται η ανάγκη ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας και της κοινωνίας, καθώς και η λήψη στοχευμένων μέτρων πρόληψης και υποστήριξης.

Σακαρετσάνου Άννα-Κοραλία, Μπακόλα Μαρία & Γελαστοπούλου Ελένη
Σχολική Νοσηλεύτρια, RN, MPH, PhD(c), Γενικός Οικογενειακός Ιατρός, MD, MPH, 6η ΤΟΜΥ Ιωαννίνων & Καθηγήτρια Υγιεινής, Εργαστήριο Υγιεινής, Τμήμα Ιατρικής, Πανεπιστήμιο Πατρών

Διερεύνηση των προκλήσεων και του ρόλου του σχολικού νοσηλευτή στην υποστήριξη μαθητών με ΔΑΦ και στη δικτύωση με δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας

Η μελέτη εστιάζει στον κρίσιμο ρόλο του σχολικού νοσηλευτή στην υποστήριξη μαθητών με ΔΑΦ και στη διασύνδεση με τις δομές πρωτοβάθμιας υγείας. Παρουσιάζονται οι καθημερινές ευθύνες και οι προκλήσεις, όπως η παρακολούθηση της υγείας και η συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς, ενώ τονίζεται η ανάγκη για εξειδικευμένη κατάρτιση ώστε να παρέχεται ολιστική φροντίδα και να ενισχύεται η σχολική και κοινωνική ένταξη των παιδιών.

Ευγενία Λιανού
Επιστημονικά Υπεύθυνη, Εξειδικευμένο Γραφείο Υποστηριζόμενης Απασχόλησης ατόμων με ΔΑΦ – Κοι.Σ.Π.Ε Διαδρομές

Ανοίγοντας «διαδρομές» εργασίας στο φάσμα του αυτισμού

Η παρουσίαση εξετάζει τη συμβολή του Εξειδικευμένου Γραφείου Υποστηριζόμενης Απασχόλησης (ΕΓΥΑ) στην προώθηση της ισότιμης ένταξης ατόμων με ΔΑΦ στην αγορά εργασίας. Μέσα από στοχευμένη υποστήριξη σε ωφελούμενους και επιχειρήσεις, αναδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο ενισχύεται η κουλτούρα συμπερίληψης και δημιουργούνται νέες επαγγελματικές «διαδρομές» για άτομα στο φάσμα.

Ταγκούλη Ευδοκία
Ψυχίατρος Παιδιών και Εφήβων, Συστημική Θεραπεύτρια Οικογένειας, Διευθύντρια ΕΣΥ, Υπεύθυνη Ειδικού Ιατρείου Διαταραχών Φάσματος Αυτισμού, Παιδοψυχιατρική Κλινική ΕΚΠΑ, Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία»

Οικογένεια και αυτισμός: Ανάγκες και προκλήσεις κατά τη διαδρομή από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση

Η ομιλία προσεγγίζει τις ανάγκες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες παιδιών με ΔΑΦ, από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση. Δίνεται έμφαση στην ψυχοκοινωνική και οικονομική επιβάρυνση γονέων και αδερφών, ενώ αναδεικνύεται η σημασία οικογενειοκεντρικών και κοινοτικοκεντρικών παρεμβάσεων που στηρίζουν την οικογένεια και ενισχύουν τη συμπερίληψη.

ΔΕΠΥ

Ζερβού Χαραλαμπία
Λογοθεραπεύτρια, MSc Ψυχική Υγεία & Ψυχιατρική Παιδιών και Εφήβων, PhDc, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Ευστρατιάδου Ευαγγελία Αντωνία
Επίκουρη Καθηγήτρια Κλινικής Λογοθεραπείας, Τμήμα Λογοθεραπείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Κοινωνικά, Γνωστικά και Γλωσσικά Ελλείμματα σε Παιδιά με ΔΕΠ-Υ: Συστηματική Ανασκόπηση της Βιβλιογραφίας

Η εργασία διερευνά τα κοινωνικά, γνωστικά και γλωσσικά ελλείμματα που συνδέονται με τη ΔΕΠ-Υ, αναλύοντας συστηματικά τη διεθνή βιβλιογραφία. Μέσα από δεδομένα 81 μελετών, αναδεικνύεται η πολυπαραγοντική φύση των δυσκολιών και η ανάγκη για ολιστικές παρεμβάσεις που ενισχύουν τις κοινωνικές δεξιότητες και τη λειτουργικότητα των παιδιών.

Μαριάννα Καπίρη
Ειδική Παιδαγωγός/Ψυχοπαιδαγωγός, MSc Κοινωνική & Εκπαιδευτική Πολιτική, Σύμβουλος Γονέων, Εκπαιδεύτρια Γονέων AHPP, «ΠΡΟΣΩΠΑ» – Ψυχική Υγεία & Ειδική Αγωγή

Η υποστήριξη μαθητών με αυτισμό, ΔΕΠΥ, μαθησιακές και αναπτυξιακές δυσκολίες με βάση τις αρχές του Attachment Parenting (Θεωρία του Δεσμού)

Η παρουσίαση εξετάζει πώς οι αρχές του Attachment Parenting μπορούν να ενισχύσουν την εκπαιδευτική και θεραπευτική διαδικασία για μαθητές με αυτισμό, ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες. Μέσα από πρακτικά παραδείγματα και στρατηγικές επικοινωνίας, αναδεικνύεται η αξία της ενσυναισθητικής προσέγγισης στη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Γεράσιμος Ρούσσος
Επιστημονικός Υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου, MSc Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T., Εκπαιδευτής Ενηλίκων

Είναι πείσμα ή ανάγκη; Προσεγγίζοντας τη «δύσκολη» συμπεριφορά σε παιδιά και εφήβους με ΔΑΦ και ΔΕΠ-Υ μέσα από το νευροαναπτυξιακό πρίσμα

Η ομιλία προσεγγίζει τη «δύσκολη» συμπεριφορά παιδιών με ΔΑΦ και ΔΕΠ-Υ όχι ως πείσμα, αλλά ως έκφραση αναγκών που συχνά μένουν αόρατες. Βασισμένη στη νευροεπιστήμη και τη σύγχρονη παιδαγωγική, η εισήγηση παρουσιάζει στρατηγικές που μετατρέπουν τις προκλήσεις σε ευκαιρίες μάθησης, προάγοντας τη συμπερίληψη και την κατανόηση.

Διαφοροποιημένη Διδασκαλία

Αρετάκη Χριστίνα
Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής, MSc

Η διδασκαλία της γραμματικής των Αρχαίων Ελληνικών σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Η εισήγηση εξετάζει πώς μπορεί να προσαρμοστεί η διδασκαλία της γραμματικής των Αρχαίων Ελληνικών ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Μέσα από διαφοροποιημένες μεθόδους και παιδαγωγικά εργαλεία, προτείνονται πρακτικές που ενισχύουν την κατανόηση, μειώνουν τα εμπόδια και προάγουν τη συμπερίληψη στο μάθημα.

Ειρήνη–Μαρίνα Χαλκιαδάκη
Νηπιαγωγός-Ειδική Παιδαγωγός (BSc, MSc)

Διαφοροποιημένη διδασκαλία με χρήση δομημένης ρουτίνας σε παιδί προσχολικής ηλικίας με αυτισμό και επιλεκτική αλαλία

Η μελέτη περίπτωσης δείχνει πώς η διαφοροποιημένη διδασκαλία και η εφαρμογή σταθερής ρουτίνας μπορούν να υποστηρίξουν παιδιά με αυτισμό και επιλεκτική αλαλία στην προσχολική εκπαίδευση. Μέσω οπτικών σημάτων, ενισχυτικής επικοινωνίας και καθημερινής συνέχειας, το παιδί ανέπτυξε λόγο, αυτονομία και κοινωνικές δεξιότητες.

Δρ. Ειρήνη Ανδρικοπούλου
Ε.ΔΙ.Π. Πανεπιστημίου Πατρών,  Τ.Επ.Ε.Κ.Ε.- Μονάδα Αγωγής Κωφών, Φιλόλογος-Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας

Διαφοροποιημένη διδασκαλία μαθητών/-τριών με κώφωση/βαρηκοΐα

Η εισήγηση εξετάζει πώς η συνεκπαίδευση μαθητών με και χωρίς αναπηρίες διαμορφώνει μια νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα στο ελληνικό σχολείο, στο πλαίσιο της νομοθεσίας για τη συμπερίληψη. Ειδικότερα, εστιάζει στη διαφοροποιημένη διδασκαλία για μαθητές/-τριες με κώφωση/βαρηκοΐα, αναδεικνύοντας στρατηγικές και σχέδια εργασίας που προσαρμόζονται στο επίπεδο κάθε τάξης, ώστε να διασφαλίζεται ισότιμη πρόσβαση στη γνώση και ουσιαστική συμμετοχή όλων των μαθητών.

Μαθησιακές Δυσκολίες

Δώρα Μαυρομμάτη
τ. Σχολική Σύμβουλος Π.Ε. , Δρ Ψυχολογιας , Ph.D στη Δυσλεξία, UCNW, Bangor, UK. Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, ΕΚΠΑ, M.Ed., UCNW, Bangor, UK.

Η σημασία της εκμάθησης ορθογραφίας από μαθητές με δυσλεξία στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Η περίπτωση της μεθόδου «Δ. Μαυρομμάτη»

Η εισήγηση παρουσιάζει τη Μέθοδο Μαυρομμάτη, έναν καινοτόμο συνδυασμό εικονογραφικής αναπαράστασης και γλωσσολογικής ανάλυσης που υποστηρίζει μαθητές με δυσλεξία στην εκμάθηση της ορθογραφίας. Η μέθοδος αυτή ενισχύει την αυτοματοποίηση της ανάγνωσης, βελτιώνει την ταχύτητα και τη μάθηση και προωθεί ουσιαστικά τη συμπερίληψη στο σχολικό πλαίσιο

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος/Σύμβουλος Επαγγελματικού προσανατολισμού, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων / Σύμβουλος Γονέων, Parent Educator Attachment Parenting/Θετική διαπαιδαγώγηση
Αρμένη Μαρίνα
Φιλόλογος, Ειδική Παιδαγωγός, Μέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συντονιστών Σχολών Γονέων.

Η συμβολή της αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η εισήγηση εστιάζει στη σημασία της έγκαιρης και έγκυρης αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών στο Γυμνάσιο, προκειμένου να υποστηριχθεί η σχολική ισότητα και να προληφθεί η αποτυχία. Μέσα από πιλοτικές εφαρμογές και μελέτες περίπτωσης, παρουσιάζονται εργαλεία που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και την ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών, προάγοντας τη συμπερίληψη

Ξαγοράρη Τζωρτζίνα, Ζαλώνης Κυριάκος, Ρούσσος Δημήτρης
Λογοθεραπεύτρια-Ειδική Παιδαγωγός, Ειδικός Παιδαγωγός, Λογοθεραπευτής

Ο ρόλος της φωνολογικής ενημερότητας στην πρόληψη και αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών

Η φωνολογική ενημερότητα αποτελεί κρίσιμη δεξιότητα για την ανάπτυξη της ανάγνωσης και γραφής. Η παρουσίαση αναδεικνύει πώς η έγκαιρη ενίσχυσή της μπορεί να λειτουργήσει προληπτικά και θεραπευτικά, μέσα από διεπιστημονική συνεργασία Λογοθεραπευτή και Ειδικού Παιδαγωγού, με στόχο την ομαλή μαθησιακή εξέλιξη και σχολική ένταξη.

Συμπερίληψη & Υποστήριξη

Κατερίνα Γιαννακοπούλου
Ειδική παιδαγωγός, Πρόεδρος ΔΣ ΑΛΜΑ

Ένα ΑΛΜΑ από την διάγνωση στην αποδοχή

Από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την εισαγωγή των ωφελούμενων με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και νοητική αναπηρία στις Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, η σχέση του φορέα με τους γονείς και την οικογένεια είναι πολύτιμη. Μέσα από την διαδικασία της Συμβουλευτικής στοχεύουμε στην ψυχοεκπαίδευση των γονέων σε θέματα που άπτονται των συμπτωμάτων των παιδιών σχετικά με τη διάγνωσή τους και σε θέματα που αφορούν τον τρόπο διαχείρισης των συμπτωμάτων αυτών. Παράλληλα, οι ομάδες γονέων και οι ομάδες αδελφών έχουν σκοπό να υποστηρίξουν την οικογένεια των παιδιών με αυτισμό ή/και νοητική αναπηρία, στο δικό τους “ταξίδι’’ υποστηρίζοντας τα μέλη της οικογένειας να αποδεχθούν τις νέες συνθήκες μετά τη διάγνωση, να λάβουν την απαραίτητη ενημέρωση και πληροφόρηση γι’ αυτή και ταυτόχρονα στηρίζοντάς τους συναισθηματικά ν’ ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες. Μέσω της υπηρεσίας της Συμβουλευτικής και της συνεργασίας της οικογένειας με την ομάδα που πλαισιώνει τον ωφελούμενο, η οικογένεια τον ‘’γνωρίζει ξανά’’ με τη νέα του πλέον ταυτότητα κάτι που είναι πολύ σημαντικό για την αποδοχή του.

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος/Σύμβουλος Επαγγελματικού προσανατολισμού, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων / Σύμβουλος Γονέων, Parent Educator Attachment Parenting/Θετική διαπαιδαγώγηση
Αρμένη Μαρίνα
Φιλόλογος, Ειδική Παιδαγωγός, Μέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συντονιστών Σχολών Γονέων.

Η συμβολή του επαγγελματικού προσανατολισμού σε παιδιά με οριακή νοημοσύνη: Μελέτη περίπτωσης

Η εργασία αυτή διερευνά τη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού σε παιδιά με οριακή νοημοσύνη, με επίκεντρο τη μελέτη περίπτωσης μαθητή Α λυκείου , ενός εφήβου που αναζητά τη μελλοντική του επαγγελματική ταυτότητα. Η παρέμβαση βασίστηκε σε αξιολογική διαδικασία με διαδοχικά ραντεβού και τη χρήση γραπτών ασκήσεων, ψυχομετρικών εργαλείων και αναστοχαστικών τεχνικών, με στόχο την προ-επαγγελματική εκπαίδευση και την ενίσχυση της αυτογνωσίας. Μαθητής  Α λυκείου , με υψηλό επίπεδο ενσυναίσθησης και κοινωνικότητας, αλλά και στοιχεία παρορμητικότητας και αδιαφορίας, ανέδειξε μέσω της διαδικασίας τις επαγγελματικές του αξίες και προτιμήσεις

Κατερίνα Κουτουκάκη

Συμβουλευτική Ομάδα Γονέων/Ενηλίκων – Από τη Θεωρία στην Πράξη

Μια παρουσίαση για τον τρόπο που οι ομάδες γονέων και ενηλίκων μπορούν να λειτουργήσουν ως πλαίσιο ενδυνάμωσης, καλλιεργώντας καλύτερη επικοινωνία, υγιή όρια και προσωπική ανάπτυξη.

Μαρίνα Αρμένη
Φιλόλογος/Ειδική ΠαιδαγωγόςΜέλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συντονιστών Σχολών Γονέων

Σχολές Γονέων: Καλλιέργεια και ενίσχυση δεξιοτήτων για την ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου

Ο γονεϊκός ρόλος είναι απαιτητικός και στη σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από αυξημένες προκλήσεις εξαιτίας κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών μεταβολών που επηρεάζουν τον οικογενειακό πυρήνα. Οι γονείς έρχονται παράλληλα αντιμέτωποι και με τις δικές τους δυσκολίες με αποτέλεσμα να αισθάνονται συχνά ματαιωμένοι, απομονωμένοι και αβέβαιοι στην άσκηση του γονεικού τους ρόλου. Μέσα σε αυτό το κλίμα οι σχολές γονέων εμφανίζονται ως σημαντικός θεσμός υποστήριξης και πρόληψης. Μέσα από την συστημική προσέγγιση και τη λειτουργία της ομάδας οι γονείς μοιράζονται εμπειρίες, αποκτούν νέες γνώσεις και ενισχύουν δεξιότητες για τη βελτίωση του ρόλου τους. Ταυτόχρονα, οι σχέσεις στην οικογένεια γίνονται λειτουργικές και ενισχύεται η συναισθηματική ασφάλεια του παιδιού. Οι σχολές γονέων δεν αποτελούν μόνο μια εκπαιδευτική και κοινωνική εμπειρία, αλλά δομούν ένα δίκτυο υποστήριξης στην κοινότητα, που μπορεί να λειτουργήσει ως βάση για αλλαγή.

Ξένες Γλώσσες και Ειδική Αγωγή

Κατηφόρη Δανάη
BSc Ψυχολογίας, Ειδική Παιδαγωγός, Eulexia Coach & Facilitator

Ενίσχυση αναγνωστικών και μαθησιακών δεξιοτήτων μέσω της μεθόδου Eulexia: the gift of reading – Μελέτη περίπτωσης στην ειδική αγωγή

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει μελέτη περίπτωσης σχετικά με την εφαρμογή της μεθόδου EULEXIA: The Gift of Reading σε δύο μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο πλαίσιο της ειδικής αγωγής. Η μέθοδος βασίζεται στο φαινόμενο του brain entrainment, το οποίο ενεργοποιείται μέσω της ρυθμικής ανάγνωσης και οδηγεί σε τροποποίηση της εγκεφαλικής δραστηριότητας και ενεργοποίηση του αναγνωστικού νευρωνικού δικτύου, μέσω ειδικά σχεδιασμένων κειμένων και ρυθμικού ερεθίσματος (μετρονόμου). Στόχος είναι η ενίσχυση της αναγνωστικής ικανότητας, της συγκέντρωσης, της αυτορρύθμισης και της γνωστικής ευελιξίας. Η ποιοτική ανάλυση των μαθητών έδειξε ουσιαστικές βελτιώσεις στην ανάγνωση, στον γραπτό λόγο και στη διάρκεια συγκέντρωσης κατά τη μελέτη. Η εργασία αναδεικνύει τη δυναμική της EULEXIA ως εργαλείου διαθεματικής παρέμβασης και τη συμβολή της στην ειδική αγωγή.

Ελισάβετ Κοτσώνη
Εκπαιδευτικός-  Καλλιτέχνης  ΠΕ08,  ΠΕ06,  BA,  ΜΑ,  Κοινωνική  Ανθρωπολόγος  MSc, Ερευνήτρια, Συγγραφέας, DoS FLS

Η τέχνη στην εκπαίδευση: από την απόκτηση γνώσης στη συμπερίληψη. Εκτός τάξης δραστηριότητες στην εκμάθηση της Αγγλικής, ως ξένης γλώσσας, για μαθητές ΑμεΑ, τυπικής και ειδικής αγωγής

Μέσα από το project “Pinocchio”, η εισήγηση παρουσιάζει πώς η τέχνη και οι δράσεις εκτός τάξης προωθούν την εκμάθηση της αγγλικής, την αποδοχή της διαφορετικότητας και τη συμπερίληψη μαθητών με και χωρίς αναπηρία, δημιουργώντας βιωματικά περιβάλλοντα μάθησης

Πρώϊμη Παρέμβαση

Αναστασία Τσεκούρα
Ψυχολόγος, Ειδική Παιδαγωγός

Καινοτομία στην Πρώιμη Παρέμβαση: Η Ολιστική Δύναμη της Διεπιστημονικής Ομάδας & του Θεραπευτικού Σκύλου στην Ανάπτυξη του Παιδιού

Η παρουσίαση στοχεύει να αναδείξει την αποτελεσματικότητα της πρώιμης, εξατομικευμένης και βιωματικής προσέγγισης, μέσα από πραγματικά παραδείγματα και παρατηρήσεις από τη θεραπευτική πράξη. Θα τονιστεί η σημασία της έγκαιρης αναγνώρισης αναπτυξιακών ενδείξεων, της γονεϊκής εμπλοκής, καθώς και της ανάγκης δημιουργίας περιβαλλόντων που ενισχύουν την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού – όχι μόνο σε επίπεδο δεξιοτήτων, αλλά και σχέσεων, ασφάλειας και συναισθηματικής σύνδεσης.

Γεωργία Σκιαδά
Νηπιαγωγός, Κάτοχος ΔΜΣ Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΔΜΣ Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων Πατρών-Λευκωσίας

Η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση σε παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος

Η εισήγηση πραγματεύεται την πρώιμη διάγνωση παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος και κατ’ επέκταση την παρέμβασή της. Ο αυτισμός ή αλλιώς Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος συνιστά μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία, με την πάροδο των χρόνων, απασχολεί όλο και περισσότερο το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση που διεξήχθη, θα αναδειχθεί η σημασία της πρώιμης διάγνωσης αυτής της διαταραχής, η οποία θα οδηγήσει στην πρώιμη παρέμβασή της. Στη συνέχεια, θα δοθεί έμφαση στα προγράμματα παρέμβασης που μπορούν να αξιοποιηθούν, ενώ θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο δύναται να επιφέρει σημαντικά και ελπιδοφόρα αποτελέσματα. Παράλληλα, θα επισημανθούν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, καθώς και η συμβολή και ο ρόλος των γονέων κατά την πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση αυτής της διαταραχής. Η εργασία θα ολοκληρωθεί με τη διατύπωση στοχευμένων αποτελεσμάτων προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων.

Ευαγγελία Ζέκκα

Εκπαίδευση Τουαλέτας

Το FunBoxia είναι μια σειρά εκπαιδευτικών κουτιών δεξιοτήτων, με πρώτο δείγμα το κουτί εκπαίδευσης τουαλέτας. Στόχος του είναι να υποστηρίξει όλα τα παιδιά, με έμφαση σε παιδιά με αισθητηριακές και άλλες δυσκολίες, μέσα από μια προσέγγιση βασισμένη σε αρχές ABA. Το κουτί απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές και  όσους παρέχουν  παράλληλη στήριξη. Αποτελεί ένα πρώιμο δείγμα προς αξιολόγηση και η παρουσίαση έχει ως σκοπό να συγκεντρώσει σχόλια, να εξετάσει το ενδιαφέρον και να απαντήσει σε απορίες σχετικά με το υλικό και τη χρήση του.

Καραμάνη Ζωή και Στεφιάδου Δήμητρα

Προκλήσεις στην ειδική αγωγή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Η παρούσα εισήγηση εξετάζει τις πολυδιάστατες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Ειδική Αγωγή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε επίπεδο θεσμικό και παιδαγωγικό. Βασικές προκλήσεις αποτελούν ο μικρός αριθμός κατάλληλα εκπαιδευμένων εκπαιδευτικών, η ανεπαρκής εφαρμογή εξατομικευμένων παρεμβάσεων, η δυσκολία ένταξης των μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ) στο απαιτητικό πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου κυριαρχεί ο εξετασιοκεντρικός χαρακτήρας και η πίεση απόδοσης, οι δυσκολίες στη διαχείριση των μεταβάσεων,  το ίδιο το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών καθώς και οι δυσκολίες που αφορούν τη συνεργασία σχολείου-οικογένειας.